Home

slider1

1905110 Articolo

„Gdzie nie ma dialogu, słuchania, szacunku dla sposobu myślenia drugiego człowieka, przyjaźni, radości z zabawy, sportu, wszystkich tych rzeczy, tam nie ma prawdziwego uniwersytetu”. Tak mówił Papież, odwiedzając rankiem 17 lutego Uniwersytet Roma Tre. Ostrzegł tam przed placówkami edukacyjnymi, czasem uznawanymi za elitarne, które tak naprawdę są ideologiczne i tylko wymuszają na młodych ludziach przyjęcie określonej linii myślenia.

Podczas spotkania na tej rzymskiej uczelni Franciszek odpowiadał na pytania kilkorga studentów. Pierwsze z nich, które postawiła Giulia Trifilio, dotyczyło „lekarstw”, środków, jakich można użyć przeciwko przemocy. Ojciec Święty wskazał, iż problem polega na tym, że drugiej osobie odbiera się imię.

  
„Tak, mam przed sobą osobę o konkretnym imieniu, ale się z nią witam, jakby była rzeczą. A to, co tutaj widzimy, rośnie, rośnie, rośnie, przekształcając się w światową przemoc. Nikt dziś nie może zanegować, że żyjemy w stanie wojny, trzeciej wojny światowej w kawałkach, która trwa. Trzeba trochę spokornieć i mniej mówić, a więcej słuchać. Wiele mamy lekarstw przeciwko przemocy, po pierwsze serce: serce, które wie, jak przyjmować to, co myśli drugi. I to, aby przed wchodzeniem w dyskusję, dialogować (…). Dialog to właśnie coś typowo uniwersyteckiego. Studia, na których tylko przychodzi się do szkoły, wysłuchuje profesorów, a potem wraca do domu, są nieprawdziwymi studiami. Uniwersytet musi podejmować tę pracę wysokiej jakości dialogu. Tak, słuchać nauk, wykładów, mądrości profesorów, ale z dialogiem, z dialogiem, w dyskusji: to jest ważne. A gdy tak to się robi, wtedy działanie nie jest pełne przemocy, ale piękne: przepiękne” – powiedział Papież.
Franciszek podkreślił następnie, odpowiadając na pytania dwóch innych studentów, że mamy nauczyć się brać życie takim, jakim jest, bez obaw, bez lęku. Zmienia się epoka i człowiek powinien szukać jedności, która nie jest tym samym, co jednolitość. Jedność bowiem potrzebuje różnorodności; to jedność w różnorodności.
  
„I właśnie tej jedności w różnorodności powinna szukać globalizacja. Jedność na uniwersytecie idzie taką drogą: jedność w różnorodności. A kiedy to się robi, idzie się tą drogą, kultury się rozwijają i poziom kulturalny wzrasta, bo jest ciągły dialog między różnymi bokami wielościanu, które zespolone są w jedność. Uważam, że dzisiejsze niebezpieczeństwo – prawdziwe światowe niebezpieczeństwo – to pojmować jedność, globalizację jako jednolitość, a to rujnuje. Nie. Prawdziwą jedność buduje się w różnorodności” – wskazał Ojciec Święty.
Nawiązując do współczesnych form komunikowania przez Internet Franciszek przestrzegł przed towarzyszącą im szybkością, która nie daje czasu na refleksję. Płynność bez trwałości, jakiej powinniśmy przeciwstawić konkret. Franciszek powołał się tutaj na przykład z ekonomii. Płynność w gospodarce nie trzyma się konkretów, prowadzi do bezrobocia, tak bardzo dziś rozpowszechnionego wśród młodych ludzi, także w Europie. Nie wiedzą oni, co mają robić, a to niejednokrotnie prowadzi do uzależnień, do samobójstw. Aby rozwiązać te problemy – mówił Papież – trzeba konkretów.
Wśród pytających studentów znalazła się również Syryjka Nour Essa, która wraz z mężem i dzieckiem przybyła do Włoch z Lesbos samolotem Ojca Świętego po jego wizycie na tej wyspie. Jej pytanie dotyczyło strachu, zwłaszcza lęku Europejczyków przed napływem uchodźców i tym, że spowoduje to zmiany w kulturze Starego Kontynentu. Odpowiadając Franciszek wskazał, że najlepszym rozwiązaniem kryzysu pozostaje staranie, aby w krajach pochodzenia migrantów „nie było wojny, nie było głodu”. Ale, ja dodał, dopóki sytuacja jest tak tragiczna, należy przyjmować przybyszów, jednak zgodnie z własnymi możliwościami oraz w sposób roztropny i miłosierny.
  
„Jak należy przyjmować migrantów? Po pierwsze, jako braci i siostry: to ludzie jak my. Po drugie, każdy kraj, każdy, powinien zobaczyć, ilu ich jest w stanie ugościć. To prawda, że bez odpowiednich warunków nie można tego zrobić. Ale każdy może coś zrobić. Wreszcie trzeba nie tylko przyjąć, lecz również zintegrować. Czyli zaakceptować te osoby i starać się je włączyć w społeczeństwo. Aby nauczyły się języka, znalazły pracę, mieszkanie: zintegrować (…). Następnie, i to jest ważne, ci ludzie przynoszą ze sobą jakąś kulturę, która stanowi dla nas bogactwo. Ale także oni muszą przyjąć naszą kulturę i dokonać wymiany kulturowej. Szacunek – on pokonuje strach” – podkreślił Papież.
tm/ rv

więcej na: radiovaticana.va

Książki

Benedykt XVI Nauczyciel i pielgrzym, ks. Zygmunt Zieliński

Zakończony w niespodziewany sposób pontyfikat papieża Benedykta XVI skłania do pierwszych podsumowań, ocen i refleksji. Książka, którą oddajemy do rąk czytelników, otwiera przed nami papieskie drogi, papieską myśl i sposób...

Chrystus daje wszystko Teologia miłości Benedykta XVI, Pascal Ide

Wydaje się, że papież Benedykt XVI często bywa niedoceniany, co jest między innymi wynikiem nieznajomości jego myśli teologicznej. W książce Chrystus daje wszystko Pascal Ide w przystępny sposób wykłada teologię...

Mój brat Papież, George Ratzinger

Kiedy na placu Świętego Piotra padły słowa Habemus papam! (...) Sanctae Romanae Ecclesiae Cardinalem Ratzinger!, Georg poczuł wielkie przygnębienie. Tak wielkie, że następnego ranka nie odebrał telefonu od swojego brata -...

Ratzinger na celowniku Dlaczego go atakują

Nauczanie Benedykta XVI o rozumie ludzkim, konsekwentna krytyka gospodarki pozbawionej etyki, odwaga w piętnowaniu tego co złe, także w samym Kościele, przysparzają mu więcej wrogów niż zwolenników. Książka Ratzinger na celowniku...

Orędzia i Przemówienia

Prawdziwe prawo jest nieodłączne od sprawiedliwości

Przemówienie do Trybunału Roty Rzymskiej - 21.01.2012

Milczenie i słowo drogą ewangelizacji

Orędzie na XLVI Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2012 r, wydane 24.01.2012

Priorytetem jest odnowa wiary

Przemówienie do uczestników zgromadzenia plenarnego Kongregacji Nauki Wiary, 27.01.2012

Partnerzy

1

2

3

4

5

6

7

Ostatnie zdjęcia

ozio_gallery_jgallery

Media

serwispapieski 2

ekai

przewodnik katolicki

diecezja bydgoska